onsdag 9 mars 2011

Vit choklad-kladdkaka

Ikväll har jag bjudit på någonting smarrigt. En kladdkaka med vit choklad! Blev kanongod med hallon till. En del tyckte kakan var lite för söt, andra att den var lagom. Receptet har jag fått från min gamla lärarstudentkollaga Ursula. Tusen tack!

Tillagning

3 ägg
2 1/2 dl socker
200 g smör
250 g vit choklad
2 dl vetemjöl

Glasyr (kan man hoppa över om man vill):
150 g vit choklad
1/2 dl vispgrädde
florsocker

Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret och ta av det från plattan. Hacka chokladen och rör i den. Rör om tills den smält. Häll chokladblandningen i mjölet Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader ca 30-35 min. Låt kallna och ställ i kylen.

Hacka chokladen till glasyren. Koka upp grädden och ta av från plattan. Rör ner chokladen. Rör tills den smält. Låt glasyren halvstelna ca 5 min i kylen. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen. Sikta över florsocker och servera med vispad grädde.

Inga kommentarer: