söndag 22 mars 2009

Våga vara nyfiken

Idag har jag varit på LMS (lärare i moderna språk)-dagen i Uppsala. Egentligen började LMS-tillställningen igår, men jag och två kollegor valde att endast gå idag. Varje gång jag är på fortbildning så blir jag så glad! Jag vill göra så mycket!

Det bästa från de fem föreläsningarna:
1) Inger Enkvist/Inlärning: Vi bestämmer inte hur tyskarna ska böja verb. Det finns andra sätt än ens egen om att se världen. En bra läxa för alla att lära ju! Dessutom poängterade hon vikten att att öka ordförrådet. Läs böcker! Ofta och gärna! Du blir smartare! Barn som inte lärt sig läsa bra kan bli kvar i ett lågstadietänk och saknar den orientering i tid och rum som ord faktiskt ger.
2) Herold/Nya tyska ord och uttryck: Jättemånga nya tyska ord. t.ex använder man ordet "Batterien" till fjärrkontrollen (Fernbedienung) men "Akku" till mobilen (Handy) och digitalkameran. Många - men inte alla - engelska låneord måste uttalas tyskt, som t.ex DVD (de:faude:), annars förvillar man tyskarna...
3) UR/Nyheter: Hade nästan glömt bort UR:s radionyheter som utkommer varannan vecka på deras sida. Måste användas igen!
4) Jeanette Ohlsson/Kulturgränser: Våga vara nyfiken. Ta reda på bakgrund och förväntningar för att bättre kunna bemöta nya människor. Arbeta med kraften i det olika. Vi är rädda för det okända; sätt in dig i någon annans rädsla. Om man känner sig välkommen blir man mindre rädd. Man har olika verklighetsuppfattningar i olika kulturer (mönster, regler, koder, beskrivningar styr) - vems är rätt och fel? Vem säger att vi är hygieniska? Vem säger att det är fel att svara "Hallå" i telefonen i stället för att svara med sitt namn? JAG HAR NÅGOT ATT LÄRA MIG AV ALLA JAG MÖTER.
5) Ute-engelska: Använd naturen, omgivningen, till att lära in språk. - Fast jag gör det helst i lite vårigare finare väder än idag :)

Inga kommentarer: