tisdag 29 december 2009

Cirkustårta

Är i full färd med att göra chokladtårtor. En tryffelkaka till nyår - men jag hade tydligen glömt att köpa Marabou mjölkchoklad till tryffeln, så jag har smält ned lite olika julchoklad i stället. Hoppas att det blir bra ändå! Tror att jag ska köpa lite choklad när jag åker och handlar och bre på ett extra lager ovanpå tryffeln.

Just nu har jag en annan kaka i ugnen. Den ska jag ta med mig till grannarna då vi ska över dit ikväll och spana in deras nya kök. Receptet har jag fått av en kompis, som säger att detta är bland det godaste hon har ätit. Hoppas att jag lyckas! Här är receptet (tack, Linda!):

Cirkustårta (chokladtårta)

2 dl vetemjöl
½ tsk salt
1½ dl socker
2 tsk bakpulver
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
(1 dl malda nötter)
1½ dl mjölk
2 msk smält margarin

Att strö över smeten:
2 msk kakao
1 dl socker
1 dl farinsocker
2 dl kokande vatten


Blanda samman de torra ingredienserna till smeten.
Häll över mjölk och margarin och rör om tills smeten är slät.
Häll smeten i smord men EJ bröad form.
Använd inte en form med löstagbara kanter eftersom det är risk att vattnet då läcker ut i skarven.

Blanda samman i en skål kakao, socker och farin.
Strö det sedan över smeten i formen.
Häll försiktigt över det kokande vattnet.
Grädda kakan i 175° i ca 45 minuter.
Låt kakan stå och svalna.
Vänd sedan upp den på ett fat.
Det kladdiga har blivit en underbar kräm ovanpå tårtan.
Ha den gärna i kylen ett tag innan den ska serveras!
Servera med vispad grädde.

Inga kommentarer: