fredag 11 december 2009

Meat Free Monday

Ok, nu har jag verkligen bestämt mig! Jag fick till och med mannen att gå med på det. Vi ska börja med "Meat Free Monday"! Det känns väldigt skönt att ha det bestämt. Vi äter mer och mer kött i världen och i i-länderna förbrukar kreaturen mer kalorier än vad de ger. Transporter av djuren belastar naturen. Dessutom behandlas inte djuren schysst av köttindustrin. Självklart finns det undantag, bönder som har själ och hjärta i sitt yrkesval, men jag tror att många fler djur än vi anar far illa. Varför ser det annars ut som det gör i Danmark, där synen på grisar är vidrig? Okej, det finns säkert undantag där med. Eller svenska grisar som äter upp sina döda vänner? Allas vår älskade Astrid Lindgren blev lovad något helt annat på sin födelsedag av vår förrförre statsminister Ingvar Carlsson, han lovade henne ett schysst jordbruk i Sverige... Tänk om hon visste? Kanske skulle hon då skriva en klok banbok om natur och miljö?

Jag skulle önska att jag bara åt lokalproducerat och vilt. Inte ens fiskarna (alltså plural av fiskare) kan man lita på. Haven dammsugs på fisk, arter dör ut. Nu snackar jag inte bara om alla gulliga delfiner som ligger många människor varmt om hjärtat, utan även om andra djur i havet. Fick förra veckan veta att 1 kg odlad lax är uppfödd på 2 kg annan fisk. Jag blir förstummad.

Jag menar inte heller att alla ska bli vegetarianer. Jag menar bara att man kan dra ned på köttet, precis som man kan cykla till och från jobbet om den möjligheten finns. Att man kan handla ekologiskt i den mån man har råd och utbud finns. Apropå ekologiskt, vill man äta schyssta ägg är det ekologiskt odlade som gäller. Frigående höns har det inte alltid bättre än burhöns, men köper man ekologiskt så vet man att allt - förhoppningsvis - går rätt till i hönsgården.

Idag skulle jag köpa kex till min goda cambozola-ost. ALLA kexsorter jag såg i affären innehåller palmolja! Katastrof! Jag köpte en där det står att det innehåller vegetabilisk olja, men jag tror att det är palmolja. Ångrar köpet nu! Jag vill inte bidra till att döda orangutanger och skövla regnskogen i Borneo. Palmolja är vegetabiliskt, visst, det är toppen, men vi har rapsolja och solrosolja närmare oss och vad jag vet behöver varken människor eller urinvånare bli hemlösa när man odlar de grödorna.

Nu är mitt inlägg slut. Meat Free Monday it is!

Inga kommentarer: