torsdag 18 juni 2009

Besatt...

Jo, besatt. Det är nästan rätt ord för mig just nu. Låt mig förklara... I och med mitt yrke som engelsklärare försöker jag läsa några ungdomsböcker per år på engelska. Det finns en del anledningar, jag kan radda upp några:
1) jag märker om eleverna skriver en filmrecension eller en bokrecension (t.ex Sagan om Ringen - böckerna skiljer sig mycket från filmerna)
2) jag fräschar upp engelskan
3) jag gillar att läsa böcker.

Nåja, för några år sedan läste jag Harry Potter och blev totalt fast. Smittade av mig på lillasyster med - jag tror dock att hon blev ännu mer påverkad än jag av Rowlings underbara magivärld. Men jag köpte sista boken vid midnatt och läste som en tok, så jag kan inte säga att jag inte är imponerad eller älskar de sju Potter-böckerna och njuter av att se filmerna(det jag menar är att lillsyrran är snäppet mer involverad).

Innan jag blev gravid läste jag ett par böcker i Diana Gabaldons underbara romantiska äventyrsserie om 1900-talskvinnan Claire som hamnar några år bakåt i tiden där hon träffar machoskotten Jamie. En otroligt intensiv kärlekshistoria tar sin början, "Främlingen", heter den första boken i serien, "Slända i bärnsten" är nr 2. Det finns fler böcker i serien, jag har dock inte läst dem alla. Min lillasyster, som tipsade mig om böckerna, har läst alla, men hon vägrar läsa de sista sidorna i den sista boken - för hon vill inte att historien ska ta slut. Jag kan förstå henne - äventyr möter romantik och mystik och kärlekshistorien är så laddad. En given hit! Och så handlar det om mastodontböcker som man kan läsa länge.

Nu är det så att jag har läst de tre första böckerna i Twilight-serien. Den första boken "Twilight" tog lite längre tid att läsa än de andra, eftersom jag jobbade när jag började läsa den för ganska precis en vecka sedan. Sen har jag läst ut "New Moon" och "Eclipse" i en rasande fart - jag kan inte lägga ifrån mig böckerna. Även fast jag så klart måste det, jag har ju ett barn här hemma att ta hand om. Men jag läser till två på natten och vaknar vid sex för att hinna läsa innan Maja vaknar. Sedan tar jag varje tillfälle jag får till läsningen. Jag är verkligen mäkta imponerad av Stephenie Meyers kärlekshistoria med en annorlunda twist. Jag ska påbörja bok nr 4 "Breaking Dawn" ikväll. Jag längtar! Det känns ändå lite så som min lillasyster känner med Jamie och Claire - jag vill suga på karamellen länge (!) - jag vill inte att Bella och Edward (och Jakob)-historien ska ta slut! Det är som om Potters magivärld och Claire och Jamies-kärlekshistoria kombinerats ihop till något större. Jag är helt torsk. Fråga min man, hah hah... Undrar vad som kan toppa denna läsupplevelse? Och måste jag vänta ända till 20:e november tills jag får se "New Moon" på bio?

Jag bröt ihop av skratt idag i bilen - jag tog Pierres hand i min och sa "Oj, vad varm du är" och han flinade åt mig och sa "trodde du att jag skulle vara kall?". För han tycker att jag beter mig som en tonårsflicka och har syftat mer än en gång att jag har en liten crush i vampyren i historien. Men, det kan jag säga - det har jag inte, men jag har definitivt en stor crush i hela Twilight-historien. Så jäkla bra är den!!!

Jag tar tacksamt emot bra tips på sommarläsning, för snart är Twilight-böckerna utlästa. Och jo, lillasyster Eva, de toppar nog Harry Potter! Eller kanske är det "nyhetens behag"? Jag längtar i alla fall till nästa Potter-film som kommer på bio snart och som jag skrev ovan, jag måste garanterat se "New Moon" så fort den kommer på bio.

Måste bara bjussa på ett helgalet youtube-klipp med min favorit Tyra Banks (som dock ofta blir för mycket i sin show, men är kanon i TopModel) där hon intervjuar "Edward" och "Jakob". För mycket? Ja...

1 kommentar:

Pierre Pocs sa...

Bokbål kom nog till av att man inte fick kontakt med sin fru som läste liknande böcker ;)