lördag 19 september 2009

Lammkött..

Jag har köpt ett halvt lamm! Lokalt producerat och nyslaktat. Gott var det med! Det känns mycket bättre att äta detta kött än att äta något "massproducerat" kött. Jag är ju så kluven vad gäller kött... i mitt hjärta vill jag nog egentligen bli vegetarian. Det är ju så sjukt med kötthandeln. Vi fraktar reatur till andra europeiska länder för att slakten är billigare där, stackars djur! Det säljs jättebillig fläskfilé från Danmark, 49 kr/kg, den svenska kostar mer än dubbelt så mycket. Hm... vilken väljer plånboken? Vad säger hjärtat? Både den svenska och den danska grisen är ju döda, men vem har levt mest värdigt? I Danmark har de gigantiska förvaringar av grisar (flera fotbollsplaner stora och det stinker att åka förbi dem). De är inte schyssta mot djuren, många i Danmark kuperar grisarna fast man inte får det enligt EU-lag. De misshandlar grisarna när de ska till slakt. De lever så trångt att de ibland inte ens kan vända sig om. Jag menar, varför sponsrar stora -och små - affärskedjor kött från misshandlade djur? Men de svenska grisarna har det nog inte heller så mycket bättre.

Fram för mer lanthandel! Köp kött lokalt, så du har en chans att se om djuren har det bra. Då kan du med gott samvete äta din middag, som säkert också smakar mycket godare.

Inga kommentarer: