torsdag 14 oktober 2010

Namn

Den 11:e december ska Leo döpas. Vi har inte gjort några inbjudningskort än, det ska vi försöka få till i helgen. Jag planerar lite inför dopet och det är ganska kul, förutom att jag inte kommer så långt just nu, eftersom jag ju i första hand tar hand om mina barn här hemma.

Jag googlade i alla fall upp namnen på barnen. Leo betyder ju "lejon" och Bertil är ett forntyskt namn som betyder "den ljuse". Så "det ljusa lejonet" ligger här brevid mig, sött va?!

Maja Alina som döptes för 4 år sedan var det lite svårare att få fram betydelserna på. Maja är en form av Maria, och Maria är ett bibliskt namn med oviss tolkning. Många tolkar Maria dock som "gåva" eller "älskad". Alina är en kortform av Adelina (eller Karolina) som i sin tur är en kortform av Adelheid. Adelheid betyder visst ädelt väsen (eller ljus). Så min tolkning blir "älskade ädla väsen". Det är väl vackert?! Eller klingar "ljusa gåva" bättre?

Nu när jag ändå googlat så kan jag ju berätta att styvdottern Cassandra Malin "ädla kvinnan från Magdala". Religiösa namn bägge två, det första från den grekiska mytologin, den andra från kristendomen.

Lea Katarina, dvs jag, kan översättas till "den kyska lejoninnan" eller "den kyska härskarinnan". Katarina betyder alltså kysk, passande va? ;)

Pierre Miklos var det lite svårare att ta reda på. Eller Pierre betyder "klippa" (ja, "sten" på franska) men Miklos är en form av Nicholas som betyder "folket segrar".

Katterna då? Saga betyder "sierska" och Gizmo betyder "utrustning".

Googlade in mina systrars namn också. "Eva Kristina", kan det bli mer kristet än det ("livgivande",dvs den bibliska urmodern och sedan "den kristna")? Undrar om mamma och pappa tänkte på det? Men i och med lillasysterns utbildning till sjuksköterska och sedan vidareutbildning om något år till op-syrra så är livgivare ett passande namn. "Anna Paulina" låter ju så otroligt vackert. Anna betyder "nåd" och Paulina "den lilla". Sött namn att ge till sitt lilla förstfödda barn egentligen.

Det är ganska kul det här med namn, faktiskt. Men nu ska jag inte snöa in på flera namn. Just nu i alla fall...

Vill också påpeka mammas och pappas fina val av namn för oss tre systrar. Systemet kort förnamn, långt mellannamn.
Anna Paulina (kallades dock Paukku under uppväxtåren, "knall" alltså.)
Lea Katarina (har dock alltid alltid kallats Kati.)
Eva Kristina (inget smeknamn, för förstanamnet är ju redan så kort. Precis som hos mina barn Maja och Leo.)

Inga kommentarer: