tisdag 24 februari 2009

Tacksam

Alla små små klagomål som människor har i vår omgivning - vad är det egentligen? Små lyxproblem skapar kaos i vår vardag. Det är ju för att vi inte haft större och viktigare problem att oroa oss för, som t.ex krig, svält, diktatur. Inte heller har jag upplevt de allvarligare problemen som finns i vår omgivning men som knappt pratas om, så som kvinnomisshandel, plötslig spädbarnsdöd, våldtäkt, dödlig sjukdom, plötsligt förlora sin livskamrat, hemmet bränns ner...

Kanske låter som ett deppigt och negativt inlägg MEN min poäng är att vi ska vara glada åt att de enda problem vi har är att vi bara har några hundra kvar sista veckan innan lön, att mjölken just tog slut eller att vi måste använda samma par byxor några dagar på raken.

Jag är så himla tacksam att jag har en underbar familj. Jag har en välmående liten sprallig flicka. Jag har ett jobb. Jag har en fungerande kropp. Jag har tak över huvudet. Jag har vänner. Jag har fått resa. Jag har saker att se fram emot.

Mina i-landsproblem är att
...jag alltid hämtar och lämnar (eh... var tacksam över att du har ett fint barn och att din man har ett jobb! Och ofta är det ju en mysig aktivitet!),
...mannen är hemifrån på vardagarna från 6 till 19.30 (men det kommer inte vara så för evigt),
...min sköna dotter är väldigt aktiv och inte så lätt att ha med i t.ex. affärer (var glad att hon vågar testa och leva. Är det för att hon är tjej som det är så jävla tabu att gilla fart och fläkt?),
...det är tufft på jobbet ibland (ett varierande jobb inom det område jag valt att läsa, what´s the problem?),
...jag städar och fixar för det mesta hemma (eh... ska mannen städa och laga mat på natten eller? Ställ upp nu, det kommer igen sen!)
...jag vill se ännu mer av världen (det kommer! Tyskland med eleverna ev i vår, Krakow med jobbet i augusti. Har precis varit till Kreta. Sjukt problem!)
...jag vill gå ner i vikt (jag har inga som helst handikapp och det är väl bara dags att motivera sig själv att leva nyttigare och röra sig mer - våren kommer, cykla!)

Jag har fler i-landsproblem, men slutar lista dem nu.

En av mina vänner har drabbats av en riktig tragedi och känslig som jag är kan jag knappt tänka på det utan att gråta själv. Det här är min väckarklocka. Mina problem är inga egentliga problem. Så är det bara. Mitt liv är rikt och jag måste lära mig att leva det till fullo.

2 kommentarer:

Pierre Pocs sa...

Allt är relativt baby! Söt baby baby ;)

Anonym sa...

Jättefint inlägg syster :) Håller med dig till tusen:D Krama Alla o pussa Maja massvis från mig!!
Puss Puss Puss