söndag 24 maj 2009

Examensbilder

"Examensarbete - Nya Eskilstuna i gammal tappning"
Med anledning av Eskilstunas 350 års-jubileum föddes bildidéen Nya Eskilstuna i gammal tappning. Jag tog en hel del bilder, men till examensarbetet fastnade jag för bilder som visar en av Eskilstunas starkaste symboler - Klosters Kyrka.
Jag använde mig av olika tekniker för att få bilderna att se gamla ut. Däremot, om det var något modernt i bilden, så som kläder eller bilar så valde jag att behålla de detaljerna. Nytt möter gammalt, så att säga.

Vilka TRE ska jag skicka iväg? Förslag på ändringar? (Det är alltid den första bilden av de två som är redigerad...)

Bild nr 1 visar Klosters kyrka från Hamngatan. Bilden är egentligen en aning anomym då man inte ser de fina tornen ordentligt, men just därför valde jag att jobba vidare med bilden - kyrkmotivet var annorlunda.
Först rätade jag upp bilden. Sedan valde jag verktyget Black&White för att göra bilden svartvit. Därefter kunde jag med hjälp av reglagen på ett enkelt sätt öka kontraster i bilden. Några detaljer blev alldeles för ljusa, så de justerades med hjälp av burn-tool. En våg i förgrunden som såg konstig ut klonades bort. Vattnets kontrast ökade jag med hjälp av curves.
Jag förminskade bildhöjden till 700 px och till sist la jag in kornighet i bilden (med hjälp av ett grått lager med brus) för att få en gammaldags känsla i bilden men även för att samtidigt förstärka teglet. Vet inte om jag blev nöjd med denna bild...



Bild nr 2 visar Kloster Kyrka framifrån och är en vy som är starkt förknippad med Eskilstuna. Jag började med att räta upp bilden. Sedan använde jag labfärg för att få bilden svartvit. Kontrasten ökades genom att jag valde en kopia på bakgrunden och välja blandningsläge soft light. Jag la på ett värmande fotofilter och efter förminskningen till webformat fick bilden lite brus för en gammeldags känsla.


Bild nr 3 visar Klosters Kyrka och statyn "Guds hand". Bilden gjordes svartvit med hjälp av hue saturation. Jag ökade kontrasten genom att välja overlay och justera opacitetsregeln på en kopia av bakgrundslagret. Det tyckte jag behövdes, eftersom konverteringen till svartvitt blev aningen platt.
Med hjälp av opacitetsregeln fick jag till en bild mellan svartvitt och färg.
Sist la jag på lite brus för att få lite gammal känsla i bilden.


Bild nr 4 är fotad från Hamngatan snett över Strömsholmen mot Kloster Kyrka. Bilden blev svartvit med hjälp av gradient map. För att få fram lite mer kontrast valde jag att framhöva lite detaljer: Muren/staketet till vänster i bild valde jag att ljus upp med dodge-tool och en del träd mörkades ned med hjälp av burn-tool.
Jag la till ytterst lite brus som knappt märks av men som finns där för att inge en åldrande känsla.


Bild nr 5 är samma motiv som bild nr 2, men här har jag arbetat med en annan variant av åldrande. Bilden blev först upprätad. Därefter gjorde jag ett lager för curvor, där jag ändrade samtliga kanaler (röd, grön, blå) för att få fram en gammeldags känsla i bilden - dock med färgerna bevarade och förstärkta. Sist lade jag till brus för lite känsla.

1 kommentar:

Pierre Pocs sa...

Ett intressant tema att välja gammalt! Det går att gör på så många sätt och du har valt flera bra. Kul att du inte fegar ur och bara väljer svart vitt.