tisdag 19 januari 2010

Bakdag

Idag vab:ar jag, då Maja fick feber av influensespruta nr 2. Hon mår dock prima nu, och har fullt med energi. Just nu ska hon ha lite tv-maraton (Nickelodeon, vars barnprogram oftast är botten, har jätteroliga program vid ca kl 7 och sen kl. 9 till 10: Dora, Fiffi, Supertrion etc) och sen ska vi baka! Eftersom vi inte har hunnit storhandla sedan Sälen-resan och jag inte vill ge mig ut med Maja idag, så får vi använda det vi hittar i skafferiet. Har helt slut på ägg, men annars tror jag att det mesta faktiskt finns. Har sökt på lite äggfria recept på nätet och hittade följande som antagligen ska testas:

Kladdkaka utan ägg

2,5 dl. socker, 50 gr. rumsvarmt smör eller margarin, 2,5 dl. vetemjöl, 1 tsk. bakpulver, 4 msk. kakao, 1 tsk. vaniljsocker, 1 krm. salt, 1,5 dl. mjölk

1. Vispa socker och smör/margarin poröst med 1 msk. mjölk.
2. Blanda ihop de torra ingredienserna och tillsätt dessa växelvis med resten av mjölken. Vispa i minst 2 minuter.
3. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten och grädda i 150° i 35-40 min.

150 gram smör
2 dl socker
1 tsk kanel
2 msk sirap
5 dl havregryn
Bär eller frukt

1. Lägg bären i en ugnsfast (osmord och obröad) form.
2. Smält smöret och rör ihop de övriga ingredienserna i en skål.
3. Blanda i det smälta smöret.
4. Bred havreblandningen över bären och in i ugnen - 225 grader i ca 30 minuter.

God med glass, vaniljsås eller vispad grädde till.

Bären jag ska använda till havregrynspajen är björnbär. Och apropå detta med ägg, läste att man i många recept kan ersätta ägg med 1 tsk bakpulver eller med 1/2 dl vätska. Nu ska jag söka efter några fler recept och hittar jag något otroligt gott, så delar jag med mig sen...

Inga kommentarer: