söndag 30 maj 2010

Bebis-Bertil

Imorse började jag denna mors dag med att ta en dusch medan Maja och Pierre fixade frukost. Kom på att jag måste ta av mig ringarna, för det börjar bli lite små ringar och stora fingrar för min del. Så nu hänger förlovnings- och vigselringen runt halsen i stället. Sen hade vi en mysig morgon med lek i Rothoffsparken, kultur i Rademachersmedjorna, en visit hos farfar och därefter lunch hos mina föräldrar (mors dag och pappas födelsedag firades, Pierres mamma hann vi med igår).

Strax efter lunch hos mamma och pappa började jag känna av svåra magsmärtor. De avtog inte, utan blev snarare starkare. När vi sedan skulle åka till tekniklekparken med Maja och hennes kusiner Joel och Linnea så fick jag och Pierre avvika och åka till akuten i stället (på inrådan av sjukvårdsrådgivningen). Maja fick fortsätta leka och jag och Pierre åkte in och blev skickade till förlossningen. Väl där inne så började jag så klart må bättre (typiskt!), men jag hade vid det laget haft ont i 3h. Allt såg dock bra ut (bra blodtryck, ingen urinvägsinfektion, ingen feber) och kurvan för hjärtljud var stadig och likaså kurvan som mäter sammandragningar. Vi fick gå på ultraljud och där fick vi bekräftat att det verkligen är en kille i magen! Han väger nu ca 1,300 g och följer sin kurva perfekt. Han är frisk och det finns bra med fostervatten. Men han ligger just nu i säte, precis som Maja gjorde. Än kan "Bertil" vända sig så klart, bebisar gör ju det fram till v. 36 och "Bertil" är ju bara i v. 28+5 idag. Men han ligger med krokade ben som Maja gjorde och det är rätt stor chans att han kommer att gilla att ligga i säte (ryggen på min vänstra sida, ben och armar på höger sida). Så direkt börjar ju jag förbereda mig för snitt, vilket jag egentligen inte bör göra, för jag vet ingenting om en vanlig förlossning!

Så detta var dagens MorsDag-äventyr!

Inga kommentarer: