söndag 2 maj 2010

Motivation

Aaah, blir så trött på mig själv. Just nu är jag så kluven. Vill sova, kolla på filmen Avatar med min man (den rullar just nu), rätta klart proven som jag inte hunnit klart med denna vecka och så sortera min garderob. Av dessa alternativ gör jag Avatar halvhjärtat och försöker samla krafter till rättning... Garderoben får jag ta nästa helg.

Det är faktiskt nackdelen med mitt jobb: det är helg, söndagkväll och jag tänker jobba!? Jag är aldrig ledig, det finns alltid något att göra - rätta, planera, skriva omdömen. Det är ingen som tvingar mig att arbeta på en lördag eller söndag, för jag får ju inget extra betalt för det, men när ska jag göra allt jobb då? Jag unnar mig knappt några fikapauser på jobbet, förutom 1-2g/v, jag dricker mitt te när jag rättar. Jag ser till att äta på max 15 min så att jag hinner med alla lektionsförberedelser och elevkontakter. Som tur är har jag i och med kriteriebeskrivningar/lokala pedagogiska planeringar (LPP) mycket av planeringen gjord, men man måste ju ändå kopiera och se till att ha koll på vad som ska göras vilken lektion. LPP är en del av planeringen som görs enskilt eller i samarbete med kollegorna, och är det bästa som hänt skolan sedan jag började jobba! De underlättar så mycket i min jobbvardag! Och gör skolarbetet tydligare för eleverna. (Och någonstans måste jag hitta tid för att göra fler LPP:n...)

Det låter kanske som att jag inte gillar mitt jobb, men det gör jag. Men jag kan säga att jag inte har ett dugg dåligt samvete för att jag har ett långt betalt sommarlov. Jag är väl värd det! Vilken annan yrkesgrupp jobbar utan ob-tillägg (rättning, planering, föräldramöten och föräldrasamtal på kvällstid)? Eller pluggar i fem år (sex i mitt fall då jag har behörighet i tre ämnen) för en lön som inte går att jämföra med andra yrkesgrupper med lika lång utbildning? Jag menar inte att vi lärare är bättre än andra, vad jag menar är att det är riktigt slitigt att vara lärare och att folk som tror att det är ett glidarjobb har noll koll. Många med slitiga jobb är ändå lediga när de kommer hem, men en lärare är inte det. Jag vill behålla mitt långa sommarlov och vägrar att ursäkta mig för att det. Hade jag inte ledigheten att vila ut på, ja då hade jag nog haft ett annat mindre krävande jobb just nu. Det absolut skönaste jobbet jag någonsin har haft är ett sommarjobb som städare på ett Apotek: lugnt, absolut ingen stress, städning av redan mycket rena ytor. Men tillbaka dit vill jag bara om det blir ännu sämre villkor i mitt nuvarande yrke.

Mitt i min hektiska vardag försöker jag se det positiva i mitt jobb: Jag får se ungdomar lära och utvecklas. Jag får skratta mycket med mina fina kollegor. Jag får utforma mina lektioner hur jag vill, så länge de följer kursplanens riktlinjer. Jag slipper tänka på matlåda (men måltiden är som ett jobb; äter pedagogiskt med elever). Jag får chans att knyta kontakter med lärare på andra skolor och i andra länder och på så vis utvecklas själv. Och jo, en fin och nödvändig bonus: jag har lång ledighet där jag har chans för rekreation. Jo, jag trivs med mitt yrkesval!

1 kommentar:

Johanna sa...

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! :)