lördag 6 september 2008

Planerar

Har ju tagit över två klasser i data på jobbet. Den ena klassen öste beröm över mig igår (trots en motig start), men den andra klassen är mer svårflörtad. Hmm... helst vill flera i klassen bara kolla roliga klipp och allra helst: spela CS. Och jag säger nej och skolledningen säger nej, så nu är dataundervisningen jättetråkig för många. De kan redan allt, säger de. Det här är en grupp 13-åringar. Flera av dem har som mål att blockera sig från programmet "SynchronEyes" som möjliggör för mig att hålla exakt koll på vad de gör på sina datorer. Jag blir som en liten datagud som kan blockera enskilda elever eller hela klassen, skicka uppmaningar till skärmen eller sända min skärm till allas datorer. Superbra program!

Nu håller jag på och surfar på lite idéer till den "motigare" gruppen. De flesta idéer jag har rör Photoshop, men det kommer de jobba med nästa läsår. (Kan det vara så att jag så gärna vill jobba med det nu, eftersom jag börjat kursen "Digital bildbehandling" precis?) I år ska de göra en hemsida, men jag vill gärna att de får lite andra uppdrag först. Får surfa vidare... Förslag mottages gärna!

2 kommentarer:

Pierre Pocs sa...

Photoshop är ju alltid ett bra dragplåster in i datasvängen, men kanske en tippspromenad eller ett korsord genom nätet för att lära dem lite informationssökning. Dela upp dem i grupper och och de som till sist kan göra en prinscreen på sista sidan i tippspromenaden eller får rätt ord i korsordet vinner ett litet pris. Bara en tanka...Den bara kom så där ;)

leapox sa...

Nu har jag gjort i ordning ett litet frågehäfte med frågor om PUL, upphovsrätt, communities, bildbehandling... Hoppas det går hem. Tack!