onsdag 17 december 2008

inlämning 3 -svartvitt

Nu har jag lämnat in mina svartvita bild för bedömning av kurskamrater. Jag hoppas på att kunna lämna in den för betygssättning innan helgen. Men först måste någon kursare, men du bloggläsare får så klart också, kommentera min bild och säga din mening.
Det här har jag gjort: Jag valde en bild på Maja och Cassi som jag tog för ett par veckor sedan. Bilden tycker jag väldigt mycket om, men färgerna känns aningen platta. Den här bilden behövde få sig ett lyft och därför valde att göra om just den. Dessutom så ville jag kombinera två saker som jag tycker väldigt mycket om: svartvita bilder och oplanerade ögonblickskort. Mitt mål var att få till en lagom kraftfull och naturlig kontrast mellan vitt och svart.

Jag gjorde flera kopior på bilden, bara för att testa vilken metod som gav finast resultat.
(greyscale, lab-färg, blanda kanaler, hue saturation, gradient map)

Efter att ha laborerat lite med de olika metoderna, valde jag till slut Lab-färg. Den metoden gav helt enkelt finast resultat. För att få lite mer svartvit känsla på fotografiet, la jag in aningen kornighet med hjälp av ett grått lager för korn.

Till slut mörkade jag ned kanterna med hjälp av en levelsmask. Detta för att rama in bilden och lägga fokus på mitten. Majas hår ljusade jag upp aningen med hjälp av curves, eftersom det blev aningen för mörkt efter inramningen.

Till sist så förminskade jag bilden och la till lite skärpa.

1 kommentar:

Pierre Pocs sa...

Fin bild! LAB ger den klart mjukaste svartvita konverteringen med störst möjlighet att justera i efterhand. Det är min favorit när det inte skall gå fort. Ska det gå fort så är Gradient map klockren.