söndag 7 december 2008

landskapsbild

Det har tagit mig en hel vecka att ta mig igenom lektion 7 på kursen jag läser. Dels är den ganska lång, sen vill jag som vanligt göra varenda grej läraren visar (samtidigt som jag har rätt mycket på jobbet...). Det här momentet var verkligen jätteintressant och jag har lärt mig väldigt mycket. Jag hoppas bara att jag kommer komma ihåg allt... Har gjort flera övningar med landskaps- och makrobilder. Blev precis klar med en egen landskapsbild som jag faktiskt fotade på Kreta.

Få se nu vad jag gjorde: med hjälp av ett kylande fotofilter ändrade jag nyans på havet. Ändrade även nyans på himlen (o här använde jag Gradient Tool som verkligen är ett verktyg jag vill lära mig till fullo!) Ljusade upp byggnaderna med hjälp av curves, satte lite mer grönska i träden med hue/saturation. Förminskade, gjorde en svag s-kurva i curves för något mer kontrast och skärpte upp något och så var bilden klar! Tror jag fick med alla steg...

Nästa lektion handlar om svartvitt och den inkluderar även en inlämningsuppgift. Tror jag ska jobba med bilderna på Cassi och Maja som jag fotade idag då. Natti! Way past bed time...

innan-bilden nr 1, efter-bilden nr 2...

Inga kommentarer: