onsdag 28 januari 2009

ER

Precis hemkommen från akuten. Mannen är kvar där än. Jag och Maja väntade med honom i fyra timmar. Maja somnade visserligen för ett par, tre timmar sedan, men ändå.

Historik: Pierre har haft svinont i nacke och rygg. Därpå förkylning med febertoppar (jag är med förkyld men har sluppit febern). Idag när jag kom hem, hade Pierre riktigt jäkla ont, det såg jag. Han kunde inte sitta och inte ligga. Vankade runt i lägenheten och såg bristfärdig ut. Det var knappt så att jag fick in honom i bilen, för han hade sån huvudvärk och nackont, men jag övertalade honom. Han åkte och knäckte nacken hos sin bror och brorsan tyckte garanterat att Pierre måste få sin huvudvärk kollad. Vi åkte hem och Pierre var tvungen att gå hem från stan, han mådde så illa att han inte kunde sitta i bilen. Trodde han skulle spy eller tuppa av.

När han väl var hemma och det inte hade lättat med hjälp av promenaden så ringde jag läkemedelsrådgivningen. De sa att Pierre borde åka .till akuten. Efter en hel del övertalning från min sida, gjorde vi det. Pierre sa "nej, vi kommer få sitta där hela natten. Jag pallar heller inte sitta i bil. De kan inte göra något." Jag stod på mig. Nu är Pierre kvar. Jag hoppas hoppas hoppas att han kommer in snart. För precis innan vi åkte pratade vi med några som väntat i 6½h på att få komma in... Helt förskräckligt! Vad händer med vårt land?

Och jag vet, ringer Pierre vår vårdcentral imorgon så blir det kalla handen. De har behandlat både mig och Pierre oproffsigt många gånger och nu har jag fått reda på att vår vårdcentral ska läggas ner. Hm... privat sjukförsäkring kanske? Svider nog i plånboken dock, men samtidigt vill man ju kunna få vård när det behövs. Ska rösta på ett parti som satsar på sjukvård och ja, överhuvudtaget på människan (skola, sjukvård, åldringar, jobb till ungdomarna).

Natti. Hoppas mannen kommer snart, för jag vill ha honom hos mig, frisk, hel och lycklig.

Inga kommentarer: