måndag 19 januari 2009

lindat oss runt sina fingrar?

Jo, lilla Maja vet nog allt hur hon ska få som hon vill. Hon är en energisk tös som sällan vill sova. Hon somnar bäst i bilen, men det är inte läge att köra bil med henne varenda kväll... :)

Jag började natta henne vid halv åtta (ca 1 timme sen). Borsta tänderna var en absolut nödvändighet för lilltösen, men det är ju också en bra rutin. Så borstade hon tänderna samtidigt som hon försökte göra tusen andra saker. Efter tandborstningen la vi oss i min och Pierres säng. Började läsa en bok. Läste om den och så ytterligare en bok. Sen tyckte jag att bokläsandet var slut för kvällen och att vi skulle sova. Jag släckte lampan och Maja började tyst "pappa natta mig..." . Till slut så ropade hon ut frågan till Pierre som var nere. Hon frågade/skrek väldigt gulligt så Pierre lovade att komma upp. Med gitarren dessutom som hon älskar att lyssna på. Pierre kom upp, plinkande på sin gitarr och så fort Pierre lägger sig i sängen iglar katten Saga sig fast vid hans mage/bröst (ja, trots att gitarren är där). Maja fick en energiboost av katten och visste inte vad hon ska göra. Ville gosa med katten, leka spöke under täcket och ge ut ett vrålskrik a lá Ronja. Jag tänkte att det är bäst att jag kliver ner och låter mannen och lillbossen reda ut det där med somnandet. Ja, då ville hon så klart att jag ska natta i stället, "mamma natta mig...". Men jag gick ner för att skriva detta inlägg.

O vet du vad... det har tystnat där uppe. Är säker på att när jag kommer upp om ett par timmar, då sover Maja, mannen och Saga tätt intill varandra. Och jag lockar med mig Gizmo-katten och så sover vi alla fem i vår säng. Precis som det brukar vara hemma hos familjen P. Alla vi älskar att sova, det är bara en av oss som inte riktigt förstått att det inte är farligt att relaxa och hamna i drömmarnas underbara värld...

1 kommentar:

Pierre Pocs sa...

Låter som vilken dag som helst här hemma ;)