torsdag 22 januari 2009

Valet

Igårkväll ringde men f.d. kollega från skolan jag jobbade på innan jag blev mammaledig (och när jag skulle tillbaka så var jag visst övertalig. Oj, lät bittert, men det var verkligen så.). Det finns möjlighet att komma tillbaka i höst - är jag intresserad?

Det här valet finns i mitt huvud ofta. Nu tackade jag nej, trots att jag har det riktigt tungt emellanåt på jobbet. Trivs ändå. Just inom loppet av en vecka har jag fått beröm från ja, säkert sex kollegor plus min närmaste chef. Men om jag inte blivit övertalig hade jag inte sökt mig bort från min förra skola. Samtidigt är jag tacksam över att få ta del av hur olika skolor fungerar.

Fördelar med att stanna kvar:
Mina arbetsuppgifter (redaktör, möjlighet att undervisa i data t.ex)
Flera trevliga kollegor - man är "en i gänget".
Arbetslaget har ett modernt tänk.
Samarbete med spec.lärarna även i engelska.
Alltid fika innan eftermiddagskonferens.
Flera tesorter att välja på :).
Känner mig oftast uppskattad.

Nackdelar med att stanna kvar:
Fler elever som kräver väldigt mycket tid.
Väldigt många personalkvällar - jobbigt med hämtning och lämning på dagis (P måste alltid sluta tidigare då).
Lite olika regler på saker och ting beroende på vem som frågar (ibland).
Olika nivå på reslust, som t.ex nu när många vill till Krakow - det händer inget!

Fördelar med att gå till mitt första jobb:

Arbeta med gamla kollegorna igen.
Arbeta i en superfräsch miljö (skolan har byggts om. Var med i bygggruppen).
Lite närmare hemmet = kortare tid på cykel dit.
Grymmaste personalfesterna - finns det mer engagerat folk???
Personalen reser mer än gärna till andra länder och har fortbildning/konferens där.
Kollegorna gav mig bröllopspresent fast jag inte jobbar kvar (fick inte från mitt nuvarande arbetslag), så jag vet att de tänker på mig!

Nackdelar med att inte gå tillbaka till mitt gamla jobb:
De kollegor som var mig närmast blev också övertaliga eller har gått i pension.
Snålare te-utbud (bara en billig sort).
Till hälften ny skolledning - vet ej riktigt var jag har "bossen" i dagsläget.
Nivåindelningen i engelska som jag tyckte var så bra är borttagen pga. pengabrist.

Oj, nu fick jag det nerskrivet! Ska kika igen på listan i eftermiddag... Det är kul att ha fått förfrågan i alla fall! Har jag bestämt mig?

1 kommentar:

Pierre Pocs sa...

Valet är ditt baby! Jag är rätt långsint, så jag skulle i ren självaktning inte gå tebax ;) Men det är jag det.