lördag 15 augusti 2009

Krakow

Idag kom jag hem från Krakow. Var där med mitt arbetslag under några dagar och hann se och uppleva mycket. Den vackra staden med det gamla torget som inhyste Maria Kyrkan, Tyghallarna och mysiga fik. En dag var vi till Auschwitz och Birkenau, väldigt intressant men otäckt så klart. Sedan saltgruvan i Wieliczka, "wow" kan jag bara säga! Mycket imponerande. De judiska kvarteren. Slottet Wawel och många gamla ståtliga byggnader. Åkte hästdroska och åt på många fina restauranger. "Piano Rouge"-restaurangen vann mitt hjärta. Det var som att kliva in i någon sorts Moulin Rouge/Pianobar/Kitsh-dröm. Häftigt!

Första stoppet, fram med kartan! Maten som jag beställde in var kycklingkebab som serverades med ångkokta sockrade grönsaker och lingonsylt..


Tyghallarna på torget. Mycket bärnsten och souvenirer.


Jag på torget.


Piano Rouge-detalj :)



Auschwitz och Birkenau. Vi får aldrig glömma historien!




Tur med hästdroska genom delar av staden. Mariakyrkan, slottet Wawel t.ex.






Saltgruvan. Häftigt var det!



Oj så många nunnor det fanns i Krakow. Och det fanns hur många nunnedressvarianter som helst, kändes det som.


På ett mysigt fik på torget.

Några av kollegorna som var med och jag.


De judiska kvarteren bjöd på denna bil. Tanten som tvättar fönster i hörnet på bilden matchade otroligt väl bilens färger med sin blus.


Sista kvällen åt vi supergod mat på Appertit.

Inga kommentarer: