måndag 10 augusti 2009

Maja fyller tre idag!

För tre år sedan låg jag på Eskilstuna BB och säkert just i denna stund var jag överlycklig och lite förvirrad/drogad. Jag fick göra ett planerat kejsarsnitt vid lunchtid och fick för mycket bedövning (vilket innebar att det hela utvecklades till en nära-döden-upplevelse) och drogerna satt i väldigt länge. Pierre fick ta hand om Maja den första dagen, men hon sov på mig på natten (vid ca den här tiden då). Det var helt underbart, men lite skrämmande med tanke på att jag samtidigt hade hallucinationer. Men läkarna vet säkert att moderskärleken övervinner allt.. t.o.m kraftig berusning...

Maja var länge det namn vi ville ge vårt barn om det skulle visa sig vara en flicka. Men även Tuva var på topp och det blev så att vi till slut bestämde oss för Tuva. Vi var i princip bombsäkra på Tuva. MEN när jag låg på uppvaket så tänkte jag att vårt barn inte var en Tuva, utan en Maja. Jag låg och spånade på hur jag skulle berätta det för Pierre, att jag ändrat mig, när han klev in på uppvaket och berättade att han tänkt på det här med namn... att Tuva inte passade, att det var en Maja. Vad lyckat!

Maja fyller idag, så vi har bl.a varit på Parken Zoo och kollat in sandkattsungarna. Urgulliga! (Kan vara värt att kolla in Parkens video på katterna.) Men det riktiga firandet var igår, med skattjakt och tårta och paketöppning. Maja njöt verkligen av att öppna paket och att bli firad. Tur att det inte är så dyra grejer på önskelistan - än.
(Bilderna från kalaset har mannen tagit, förutom den på honom som Majas storasyster Cassi knäppt.)

Vi sjöng på svenska och finska. Maja lyckades blåsa ut de tre ljusen på en och samma gång!

Kolla, mera paket! (kolla in röran efter paketöppning/lek... det var nystädat innan kalaset...)


Snygg pappa Maja har. Hanna och Meja syns i bakgrunden.


Titta vilken prima ballerina! Mormor och morfar köpte bl.a det mycket uppskattade ballett-kitet.


Tack till alla som förgyllde min dotters firande!

1 kommentar:

Pierre Pocs sa...

Hehe söt Maja, men bilden på mig är faktiskt ett självporträtt ;)