lördag 21 november 2009

New Moon

Igår var jag med storasyster, mannen och Cassandra på New Moon. En helt underbar film, vad kritikerna än säger. Chris Weitz har verkligen gjort ett kanonjobb! Det finns flera underbara filmningar och musiken är faktiskt jättebra. Jag lyssnade på soundtracket innan filmen och tyckte att den var sådär (Twilights soundtrack är suveränt, det har jag alltid tyckt), men nu när jag såg filmen så ändrade jag mig. Dessutom älskar jag Aros (Michael Sheens) brittiska accent, med sina "intrusive r:s" (något i stil med "Ah, Bella(r) is alive"). Barnskådisen Dakota Fanning har blivit hela 15 år och hon var helt fantastisk i sin roll som Jane i Volturi. Och den elaka vampyren Victoria hade så underbart vackert rött hår, hon var snyggare än i ettan och det säger inte lite.

Det kändes som att man satt på en biograf längre söderut, med ett mer temperamentsfullt folk. För besökarna i denna biosalong kunde inte vara tysta. När titeln "New Moon" visades på duken, gick ett sus genom publiken. När vampyren Edward kom i bild stönades det och suckades. När den uppumpade Jacob visade sig fnittrades det. När han senare visade sig i bar överkropp var det ännu mer längtan och uppskattning i salongen. Nog för att jag vill gå och se filmen en gång till när hypen har lagt sig lite, så tycker jag att det var en fantastisk upplevelse att få ta del av en så het kväll en kylig novemberdag i vårt kalla land - med ett folk som sedan barnsben är tyglade till att hålla sig inom ramarna - "För guds skull! Skratta inte för högt i en biosalong! Gör inget väsen av dig!". Den svenska mentaliteten var som bortblåst och salongen var fylld av förväntansfulla, fnittriga, lyckliga, suckande, suktande, hormonstinna åskådare. De flesta - killar inräknade - kände sig nog som 14 år. Men det är väl inte så fel? Kan man inte vara vampyr eller varulv eller något annat magiskt för en kväll, så gör det väl inget att man känner sig som en tonåring i 2 h och 11 min.

Film nr 3 "Eclipse" (regisserad av David Slade), kommer i juni. Jo, jag kommer att vara på plats i en biosalong då med.


Inga kommentarer: