lördag 14 november 2009

Slutfestat

Festen blev lyckad! Hagrid fick med sig gästerna från plattform 9 3/4, alla blev sorterade av sorteringshatten, Dumbledore höll ett fint tal, vi åt middag i stora salen under stjärnorna, vi lyckades hitta och förstöra horkruxerna, vi pimpade våra stavar, trollade fram godis, handlade i Weasleys godisaffär och gick tipspromenad med Potter-frågor. Kanske publicerar jag ett par bilder snart...

Fick en beröm för den goda kakan jag bakat till festen (fick recept av mamma i veckan. TACKTACK!). Delar med mig:

Mörk tryffelkaka:
Kakan:
150 g smör, 3 dl socker, 1 dl kakao, 2 tsk vaniljsocker, 2 krm salt, 2 ägg, 2 dl vetemjöl

Tryffeln:
3/4 dl vispgrädde, 1 ms smör, 100 g choklad (Marabou mjölkchoklad fungerar, eller blockchoklad. Jag blandade faktiskt mörk och ljus.)

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och bröa en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
Smält smöret i en kastrull. Ta den från plattan och rör ned socker, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ned ett ägg i taget och sist mjölet.

Bre ut smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 25 min. Kakan ska vara lite lös i mitten.

Koka under tiden upp grädden tillsammans med smöret i en kastrull. Ta av kastrullen från plattan och bryt ner chokladen. Rör tills chokladen smällt.

Låt kakan svalna lite innan du brer på tryffeln.

Kakan kan göras fyra dagar i förväg. Förvara i kylen.

Inga kommentarer: