söndag 25 april 2010

Gravidrapport

I onsdags var vi till barnmorskan igen. Mitt järnvärde låg faktiskt bra, så än behöver jag inte ta några järntabletter. Sen var blodtrycket bra och min vikt har ökat med 1,5 kg sedan inskrivningen i slutet av januari. Mitt socker låg på strax över 6 och den brukar ligga på ca 4, så mitt sötsug har väl satt sina spår... Men så länge det är under 8 är det ok, men jag tänker ändå ta det lite lugnt med snacksandet. Försöka i alla fall!

Jag fick också lämna ett till prov eftersom min blodgrupp är RH-. När Maja föddes fick jag en spruta som skulle förhindra att ett nytt foster kan stötas bort. Det är något som måste göras om mamman är RH- (och barnet positivt, tror jag). Det är detta som nu dubbelkollas minst tre gånger under graviditeten, att det inte ska bli något fel pga min blodgrupp. Och jo... jag är faktiskt lite spruträdd och varje doktor och sköterska har lite problem att ta prover på mig. Så det är inte ovanligt att jag blir stucken ett par gånger innan de hittar rätt blodkärl.

Sen fick vi höra de underbara hjärtljuden! Ca 150 låg slagen på, Majas låg alltid på runt 160. Om man ska gå på den gamla skrönan att pojkars hjärtljud är lägre än flickors, så lutar det ju ännu mer åt att vi ska få en pojke. Precis som barnmorskan på ultraljudet sa till oss, att hon anade att det var en pojke i magen. Apropå ultraljudet, barnmorskan där sa ju att beräknad födelse är 15-16-17:e augusti. Så jag tog det första datumet, 15:e augusti. Men till mödravårdcentralen har hon rapporterat 17:e augusti. Det handlar ju bara om några dagar, men 17:e är alltså vår "BF" (beräknad födelse). Det är inte lång tid kvar!

1 kommentar:

Eva sa...

Oj oj oj :D Härligt och höra att allt ser bra ut systra mi :D Massa kramar från lillasyster Eva