torsdag 1 april 2010

Banankaka

Nu ska jag börja baka inför morgonens påsklunch. Tänkte bjuda över svärfar med respektive och mina föräldrar på lite lättare förtäring; gravad och rökt lax, sill, lite lammsadel, ägghalvor med räkröra, potatis, sallad, korv... Ja, som ett mini-julbord blir det väl. Till efterrätt tänkte jag dels göra en uppfriskande fruktsallad och sedan denna banankaka som blir jättegod:

Ingredienser:
3 st ägg
2 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 krm salt
2- 4 st bananer, gärna väl mogna
100 g smör/1 dl flytande margarin
5 dl vetemjöl
1 dl mjölk

Gör så här:
1. Smält smöret och låt det svalna. Flytande margarin behöver inte smältas...
2. Smörj och bröa en rund form ca 22 cm i diameter.
3. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vaniljsocker, bakpulver, kanel och salt och rör till en jämn smet.
4. Skala och mosa bananerna ordentligt med en gaffel. Tillsätt bananmos, smält smör eller flytande margarin, vetemjöl och mjölk och rör allt till en jämn smet.
5. Häll smeten i formen och grädda 45 min mitt i ugnen i 175 grader.
6. Låt kakan svalna några minuter. Stjälp sedan upp den på ett fat. Lägg formen över och låt svalna till rumstemperatur.

Tillagt:
Psst... nu är kakan i ugnen. Ersatte kanelen med ca 1 tsk kardemumma och 1 msk kakao. Maja slickar nu nöjt i sig smeten...

1 kommentar:

Pierre sa...

Jag är impad och ser fram emot att få provsmaka. Så synd att Maja fick så hög feber bara. Lööv u.