torsdag 1 juli 2010

Smarriga pajer

En vän till mig tipsade om denna underbart goda rabarberpaj. Ångrar verkligen inte att jag testade denna. Tänker testa igen och igen och igen... Receptet är från tasteline.

Knäckig rabarberpaj

2 dl havregryn
2 dl socker
1 3/4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 krm vaniljsocker
125 g smör
1/2 dl vispgrädde
1/2 dl ljus sirap
rabarber i mindre bitar

Blanda alla torra ingredeienser i en bunke. Smält smöret i en gryta tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner det i bunken. Lägg rabarbern i en smord form och bred på röran. Grädda ca 40 min i 150 grader. Servera med vaniljglass.


Delar även av mig av ett recept på ananaspaj som jag fick för några år sedan av en kollega till mig. Nu är detta inte hennes version, men den är i princip likadan. Även detta recept är från tasteline. Mycket mycket gott!

Ananaspaj

Pajskal:
150g margarin
1dl socker
3dl vetemjöl
1tsk bakpulver

Smet:
1 stor burk (500g) krossad ananas utan spadet
2dl lätt cremé fraiche
1 ägg
1dl socker
1tsk vaniljsocker

Blanda samman smör, socker, vetemjöl och bakpulver till en deg. Tryck ut i en pajform, ca 24 cm i diameter.
Rör ihop ägget, lättcrème fraiche eller crème fraiche, socker och vaniljsocker. Blanda i avrunnen, krossad ananas.
Häll fyllningen i pajformen. Grädda i 200°C i mitten av ugnen i ca 20- 30 minuter.
Servera pajen något avsvalnad med vaniljglass eller lättvispad grädde.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hallå! Tack för receptet, har precis avsmakat resultatet. Det blev verkligen supergott-dock improviserade jag lite och bytte ut lite av rabarbern mot björnbär!
Hoppas du och Bertil mår bra i värmen! Kram Anna!

leapox sa...

:D björnbär låter smarrigt! Säkert gott med enbart björnbär & hallon.. En kompis bytte ut en del rabarber mot äpple och det funkade visst inte så bra. "översvämning" i ugnen...

leapox sa...

O visst mår Bertil o jag bra i värmen med. Stranden imorgon... Kram