lördag 20 februari 2010

Finskt

Sitter uppe i natt och lyssnar på massor av finsk musik. Finns det något språk som så magnifikt sätt kan förklara livet och kärleken? Jag vet, många tycker att finska är fult. Men jag tycker att det är ett språk med mycket känsla, man kan leka mycket med språket och grammatiken och betydelser. Nu lyssnar jag på Kirka, Rauli Badding Somerjoki och Dingo (den sistnämnde är ett av mina absoluta favoritband någonsin, till och med Pierre som inte kan finska gillar dem).

Här är en fin textrad från en Dingo-kärlekssång "Hän on se" (H*n är den):
"Hän on se joka sun elämääsi säätää
ja saa sut kaipuusta itkemään
hän on se joka sun nimes oikein ääntää
ja saa sut tähtiin lentämään."

I urdålig översättning: "H*n är den som vägleder ditt liv och får dig att gråta av längtan. H*n är den som uttalar ditt namn rätt och får dig att flyga till stjärnorna."

Kirkas låt "Sä surun pyyhit silmistäni pois" (Du torkar sorgen från mina ögon) är helt underbar. Översättningarna blir så dåliga, inte alls samma känsla, men refrängen går ungefär såhär:
"Sä surun pyyhit silmistäni pois,
kuin totta olla kaunis uni vois.
Mä kesken kiireen hellän hymyn nään,
vain siksi vielä uskon elämään.

Ett försök: "Du torkar sorgen från mina ögon, som om en vacker dröm kunde vara sann. Mitt i all hast ser jag ditt ödmjuka leende, bara därför tror jag på livet igen."

Ah, jag förstör låtarna med översättningen, men jag måste ju försöka förklara vad jag menar. Nu när jag försöker att hitta en bra låt att lägga upp här på bloggen så fastnar jag hela tiden. Vilken låt ska jag välja? Ahhh, det får bli denna:

Autiotalo (Öde huset)

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej Kati! :)
Roligt att läsa din blogg!
Jag förstår precis vad du menar med språket, tror jag i alla fall :)
Så känner i alla fall precis jag också med ungerskan, att det är ett språk med sånt djup, så många nyanser vad gäller just att beskriva livet, kärleken, sorg, glädje. Orden ger en sån helt annorlunda känsla än vad jag får av svenskan tex...Saknar ofta det, att inte kunna uttrycka mig på samma sätt i svenskan som i ungerskan. Och det måste ju vara så i finskan också eftersom ungerskan och finskan är släkt :D
Världens bästa språkträd helt enkelt :)! Kramar.