lördag 13 februari 2010

Kladdkaka

Idag har min man haft huset fullt med brudar som fotats. Kul! Kan tänka mig att grannarna måste höjt på ögonbrynen då de först ser mig och Maja åka iväg från hemmet som kort därefter fylls av snygga iordninggjorda tjejer. En taxibuss och två taxibilar fullastade med tjusiga ladies. Och en kille. Heh heh... Jag har bara hunnit smygtitta på bilderna lite, väntar med spänning på resultatet!

Min man skvallrade i alla fall om att kladdkakan jag bakat fick mycket beröm. Delar med mig av detta superenkla recept:

100 g smör
3 dl socker

1 msk vaniljsocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 ägg
1½ dl vetemjöl

1. Värm ugnen till 200 grader. Smörj&bröa en form med löstagbar kant.
2. Smält smöret i en kastrull.
3. Ta kastrullen från plattan och häll i socker, vaniljsocker, salt och kakao.
4. Rör ned ett ägg i taget. Tillsätt mjölet och blanda tills det är en härlig smet.
5. Häll smeten i formen.
6. Grädda i nedre delen av ugnen i knappt 20 min. Gungar kakan alltför mycket, får den vara inne ett par minuter till.


Superenkelt recept som knappt ger någon disk. & smakar gott gör det!

Inga kommentarer: